SOREA haurà de pagar 345.000 euros a l’Ajuntament d’Arenys de Munt

Notícia publicada originalment a Ràdio Arenys de Munt el 15 d'octubre de 2018

Els fets es remunten a l’any 2011 quan es va fer el traspàs del servei d’aigua de SOREA a l’empresa pública de l’Ajuntament GUSAM. SOREA va reclamar que se li devien diners per unes inversions que havia hagut de fer però l’Ajuntament es va negar a l’espera de comprovar que la quantitat pujava als més de 600.000 euros que deia. En els governs posteriors s’han anat fent auditories i informes que indicaven que no era certa la reclamació, motiu pel qual SOREA va presentar un contenciós contra l’Ajuntament. Al final, s’ha demostrat que aquests informes són correctes i l’empresa no només ha perdut sinó que haurà de pagar al consistori.

El regidor d’Economia d’Arenys de Munt, Josep Sánchez, ha afirmat que és important intentar fiscalitzar el màxim des dels Ajuntaments les empreses que, com SOREA, s’encarreguen de determinats serveis i que moltes vegades ‘inflen’ presumptament  les feines. Tot i perdre, l’empresa encara pot recórrer la sentència.

Recordem que SOREA també té obert un contenciós contra l’Ajuntament d’Arenys de Mar en el qual reclama 1,5 milions d’euros en factures per diversos serveis extres fets des del 2002.

Aquests dies els haurà de pagar després d’haver perdut el contenciós que tenia obert contra el consistori. L’empresa, que s’encarregava de la gestió de l’aigua al municipi veí abans de la GUSAM, reclamava que li paguessin un seguit d’inversions que havia fet però al final s’ha demostrat amb informes i auditories que no era cert.

Veure font: https://www.radioarenys.cat/noticia/sorea_haura_de_pagar_345_000_euros_a_l_ajuntament_d_arenys_de_munt

Es constitueix l’Associació Catalana de Municipis i Entitats per a la Gestió Pública de l’Aigua

Barcelona, Badalona, Cerdanyola del Vallès, El Prat de Llobregat, Sabadell, Santa Coloma de Gramenet i Terrassa constitueixen l’Associació Catalana de Municipis i Entitats per a l’Aigua Pública (AMAP)

La Comissió Executiva quedarà conformada per tots els municipis fundadors, assumint Barcelona la presidència i El Prat de Llobregat la vicepresidència. A l’Associació, també s’incorporen nous integrants, les empreses públiques Barcelona Cicle de l’Aigua i Aigües del Prat i l’entitat Enginyeria sense Fronteres

L’Associació té com objectiu principal difondre i promoure la gestió pública de l’aigua, així com donar suport a tots aquells municipis que vulguin adoptar aquest model de gestió

Veure font: https://ajuntament.barcelona.cat/premsa/2018/01/31/es-constitueix-lassociacio-catalana-de-municipis-i-entitats-per-a-la-gestio-publica-de-laigua/

El jutjat dóna la raó a l’Ajuntament de Collbató i no admet el recurs de SOREA contra la gestió directa de l’aigua

La jutgessa del Jutjat Contenciós Administratiu 3 de Barcelona ha declarat inadmès el recurs que havia presentat l’empresa Societat General d’Abastament d’Aigües (SOREA), contra l’Ajuntament de Collbató i contra Gestió Integral d’Aigües de Catalunya (GIACSA).

En els seus fonaments de dret, la jutgessa comparteix els arguments de l’Ajuntament i afirma que resulta qüestionable l’interès legítim de SOREA tenint en compte que la concessió va finalitzar el desembre de 2015, raó per la qual la decisió adoptada per l’Ajuntament de reinternalitzar la gestió del servei no afectava en res a l’entitat actora ni de forma directa ni indirecta, ni és una decisió que repercuteixi en els interessos de SOREA, ja que efectivament l’Ajuntament de Collbató, en cas d’estimació del recurs, no estaria obligat a gestionar el servei de forma indirecta mitjançant un concessionari. És a dir, com la concessió ja va finalitzar, l’Ajuntament tenia la potestat de triar lliurement el tipus de gestió que volia per al subministrament d’aigua a la vila, sense cap mena d’obligació envers l’anterior model de concessió o l’empresa que hi participava.

La jutgessa segueix el mateix criteri que ja va establir en la recent sentència de l’Ajuntament d’Olost, un cas similar i que es va fallar també a favor de l’Ajuntament.

La sentència del cas de Collbató dóna resposta a un llarg procés que es va iniciar l’11 d’abril de 2016, quan SOREA va presentar un recurs contra l’acord del ple de l’ajuntament de Collbató del 21 de març de 2016 pel que es desestimaven les alegacions contingudes en l’escrit de Sorea del 7 de març d’impugnació d’acords del ple de l’Ajuntament celebrat l’1 de febrer i que havia aprovat en gestió directa, el subministrament d’aigua potable, l’adhesió del municipi al consorci per a la Gestió Integral d’Aigües de Catalunya i la gestió del servei mitjançant aquest consorci.

L’11 d’octubre de 2016, SOREA va demanar al jutjat que anul·lés els acords que impugnava i tots els actes que s’haguessin fet en execució d’aquests acords. El 29 de novembre, l’ajuntament va demanar que no s’admetés a tràmit el recurs per manca de capacitat processal i manca de legitimació activa i subsidiàriament es desestimés i es confirmés l’acte recorregut, tal com ha fet la jutgessa.

Contra aquesta sentència, SOREA pot presentar recurs d’apel·lació. En tot cas, la sentència és un gran èxit per a l’Ajuntament perquè valida els arguments presentats i el procés pel qual es va decidir gestionar de manera directa el subministrament d’aigua a Collbató.

Veure font: https://www.collbato.cat/pl195/actualitat/noticies/id2618/el-jutjat-dona-la-rao-a-l-ajuntament-i-no-admet-el-recurs-de-sorea-contra-la-gestio-directa-de-l-aigua.htm

La Segarra recupera la gestió de l’aigua després de 10 anys en concessió

Notícia publicada originalment a Lleida.com el 30 d'agost de 2017

El Consell Comarcal de la Segarra oferirà a partir del divendres dia 1 el servei d’aigües que va adjudicar fa més de deu anys a l’Empresa d’Aigües i Serveis de Cervera i Segarra (EASCS), que és una entitat mixta, amb el 51% del capital de la Paeria de Cervera i el 49% de Sorea. L’administració comarcal gestionarà el servei a través de l’organisme autònom Gestió d’Aigües de la Segarra (GAS). En el moment de la concessió (l’any 2007, encara que la firma del contracte té data de 2008), el preu va ser de 260.000 euros anuals per deu anys. El servei va finalitzar el setembre del 2016 i el consell va demanar-ne la pròrroga fins a decidir el futur de la concessió. Ara ha optat per recuperar el servei. Segons el conseller responsable d’aigües, Josep Llobet, això permetrà optimitzar la gestió del servei i augmentar els ingressos per a la comarca. La recuperació es portarà a terme subrogant els quatre treballadors i la maquinària que en el seu dia ja es va traspassar del consell a l’empresa d’aigües de Cervera. Es tracta del proveïment de l’aigua en alta a 18 dels 21 municipis de la Segarra (els de la Vall del Llobregós es proveeixen d’altres captacions). GAS s’ocuparà de portar l’aigua des de la captació del Sió i el Cercavins fins als dipòsits, del manteniment de la xarxa i la potabilitzadora de Ratera.

L’empresa mixta manté la gestió del clavegueram

L’EASCS manté la gestió dels 56 km de canonades que integren la xarxa de clavegueram de Cervera i l’empresa Sorea inspecciona aquests dies l’equipament. Les revisions van començar al juliol i acabaran a l’octubre i tenen per objectiu avaluar l’estat i el funcionament.

D’altra banda, l’alcalde de Cervera, Ramon Royes, va admetre que la pèrdua del servei d’aigua suposarà una reducció dels ingressos de l’empresa mixta d’aigües, si bé considera legítima aquesta mesura.

El de la Segarra és un cas més d’administracions que han decidit en els últims anys assumir de nou la gestió de serveis públics després d’anys privatitzada. Per exemple, Vilagrassa i Bellpuig han remunicipalitzat el servei d’aigua.

Veure font: https://www.lleida.com/noticia_canal/la-segarra-recupera-la-gestio-de-laigua-despres-de-10-anys-en-concessio

«La remunicipalització de l’aigua és ideològica», diu el president d’Agbar

Ángel Simón considera que els que propugnen aquest objectiu no ho fan per una demanda social

Notícia publicada originalment a Diari de Girona el 23 de març de 2017

El president executiu d’Agbar, Ángel Simón, va considerar ahir que els que propugnen la remunicipalització de l’aigua a l’àrea metropolitana de Barcelona ho fan només per motius ideològics, ja que el servei actual és excel·lent i no és una demanda social.

De conflicte social no n’hi ha, tots els nostres canals per veure la satisfacció dels ciutadans indiquen que és màxim i no hi ha un sol problema. Per tant, crec que només hi ha motius ideològics, va dir en declaracions als mitjans després de participar en la celebració del Dia Mundial de l’Aigua, que va organitzar Aigües de Barcelona coincidint amb el seu 150è aniversari.

La remunicipalització del subministrament de l’aigua forma part del debat de la política municipal i, sense anar més lluny, ahir, els alcaldes de Barcelona, Badalona, Sabadell, Terrassa, Santa Coloma de Gramenet, Cerdanyola del Vallès i el Prat de Llobregat van constituir l’AMAP per poder garantir l’accés universal i assequible a aquest bé comú.

Col·laboració publicoprivada

Durant la clausura de l’acte commemoratiu, celebrat al Museu Agbar de les Aigües de Cornellà de Llobregat, el directiu va recordar que Aigües de Barcelona ja funciona amb un model de col·laboració publicoprivat que afavoreix una millor eficiència en el servei.

Qualitat, eficiència i millor preu és el que fa Aigües de Barcelona, va subratllar Simón, que ha rebutjat l’ús de la paraula remunicipalització perquè l’aigua sempre ha estat, és i serà un servei municipal, i va avisar que alguns confonen control públic, que es fa a través de regulació, amb control polític.

En aquest sentit, va remarcar que un dels més grans reptes que s’han d’afrontar en l’actualitat és potenciar la reutilització de l’aigua abans que hi hagi escassetat d’aquest bé.

Veure font: https://www.diaridegirona.cat/catalunya/2017/03/24/remunicipalitzacio-laigua-ideologica-diu-president/836367.html