Tortosa presenta la Taula de l’Aigua per avançar cap a la gestió pública i municipalització del servei

L’entitat aposta per un model de governança ciutadana que garantisca el dret a l’aigua i l’eficiència del servei. La iniciativa s’inspira en models d’èxit com els de Terrassa i Cardedeu per a revertir la privatització actual

Notícia publicada per Blanca Querol, a Canal Terres de l'Ebre el 23 de març de 2026

Coincidint amb la celebració del Dia Mundial de l’Aigua, la capital del Baix Ebre ha acollit la presentació oficial de la Taula de l’Aigua de Tortosa. Esta nova plataforma naix amb la voluntat decidida d’impulsar un canvi de paradigma en el subministrament municipal, apostant per un model de gestió pública directa que permeta recuperar el control d’un recurs estratègic i fonamental. L’entitat pretén ser un espai obert on la participació ciutadana siga l’eix vertebrador per a decidir el futur de l’aigua a la ciutat.

L’acte de presentació, que ha portat per títol el lema Com volem gestionar l’aigua?, no s’ha limitat a una declaració d’intencions, sinó que ha fomentat l’intercanvi de coneixements mitjançant un debat tècnic i social. S’han exposat experiències d’èxit de municipalització en altres localitats catalanes com Terrassa o Cardedeu, on la gestió pública ha permès una major transparència i reinversió en el sistema.

La jornada ha servit per a radiografiar els reptes estructurals que afronta el municipi, entre els quals destaquen la millora de l’eficiència de la xarxa per a evitar pèrdues, el foment de polítiques reals d’estalvi i la plena garantia del dret humà a l’aigua per a tota la població, independentment de la seua situació econòmica.

En un context on la gestió privada encara és predominant a la majoria de poblacions de les Terres de l’Ebre, esta iniciativa vol establir les bases tècniques i socials per a una futura municipalització. La Taula de l’Aigua considera que la gestió pública és l’única via per a garantir una governança democràtica i transparent, allunyada dels criteris de benefici econòmic de les grans empreses del sector.

Josep Sabaté, membre de la Plataforma en Defensa de l’Ebre (PDE) i de la Taula de l’Aigua de Tortosa: Des de la PDE estem molt contents d’este pas que s’ha fet a Tortosa amb la creació de la Taula de l’Aigua, per a començar a treballar de cara a la gestió pública directa de l’aigua a la ciutat. Pensem que és molt important que la capital del territori done exemple. Pensem que a les Terres de l’Ebre som un dels territoris que té la gestió privada més gran de Catalunya; només un 16% de la població té gestió directa als seus municipis.

Ernest Valls, membre de la Taula de l’Aigua de Tortosa: La Taula, a banda de pilotar tot este procés de canvi cap a la gestió directa, està interessada en treballar àmbits com l’estalvi de l’aigua o l’eficiència a la xarxa. També hi ha un tema que ens preocupa molt, que és el del risc social i, per tant, volem abordar el tema de la vulnerabilitat de l’aigua com un dret humà.

Veure font: https://canalte.cat/actualitat/medi-ambient/tortosa-presenta-la-taula-de-laigua-per-avancar-cap-a-la-gestio-publica-i-municipalitzacio-del-servei/

Comparteix: